Rabu, 15 Mei 2013

ORANGNYA HEBAT PERANGAI CAM MUSIBAT

Bukan aku nak mengata tetapi sekadar nak sedarkan sikit tentang rakyat Malaysia yang memang terkenal dengan sikap tak bertanggungjawab. Kalau yang tak bertanggungjawab tu orang yang tiada pendidikan tinggi tak la aku rasa nak marah sangat. Ini aku nak nasihat kepada pemandu2 yang aku selalu lihat. Kalau pandang pada kereta yang besar sudah tentu kita beranggapan bahawa pemilik kereta juga seorang yang hebat. Nak jadi orang yang hebat ni sudah tentu berpelajaran tinggi tak akan yang bodoh boleh menjadi seorang yang hebat.
Cuba anda bayangkan pemilik kereta besar dan berpelajaran tinggi boleh mencampak sampah keluar dari kereta. Sudah tentu aku merasa malu dengan perbuatan sebegini walaupAdalah menjadi satu dosa jika kita membuang sampah merata2 terutama jika sampah tu jatuh depan halaman rumah orang.Sesungguhnya dalam ajaran agama islam pun kita tela diajar bahawa kebersihan tu sebahagian daropada iman. Kalau kita boleh buang sampah sesuka hati, di manakah iman kita tu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan